Kaupan aatelin sata vuotta – nyt äänikirjana!

Kaupan aatelin sata vuotta kutsuu lukijan matkalle Helsingin Lihakauppiasyhdistyksen satavuotisen historian pyörteisiin, jossa ”kaupan aatelisto” – ammattitaitoiset, muuntautumiskykyiset ja työstään ylpeät yksityisyrittäjät – muovaavat lihakaupan kenttää.

Kirja tarjoaa ainutlaatuisen näkymän siihen, miten kerran niin halveksittu ammattikunta, lihakaupat ja kauppiaat, kasvavat arvostetuiksi toimijoiksi suomalaisessa yhteiskunnassa. Se kertoo tarinan Pohjoismaiden vanhimmasta toimivasta liha-alan yhdistyksestä ja sen jäsenten määrätietoisesta taistelusta arvostuksen ja ammattitaidon lisäämiseksi.

Kirjassa nousevat muutamat asiat ylitse muiden. Ensin taisteltiin surkeita oloja vastaan ja koetettiin parantaa oman ammattikunnan arvostusta ja ammattitaitoa. Sitten tuli mukaan osuustoiminta, josta Helsingin Lihakauppiasyhdistys sai ainoana yksityisen liha-alan järjestönä pitkäaikaisen kilpakumppanin. Taistelu monopolihaluja vastaan tuntui monesti katkeralta, mutta yksityisyrittäjyyttä ei nujerrettu. Kunnallisen teurastamotoiminnan ja sitä kautta lihatukkukaupan kehittäminen oli pitkäaikainen haaste. Oman valtakunnallisen keskusjärjestön aikaansaaminen oli myös suururakka, joka sotien alla saatiin päätökseen nimenomaan Helsingin Lihakauppiasyhdistyksen voimin. Sota-ajat toivat myös kriisinsä ja jättivät omat jälkensä.

Viime vuosikymmenten suurimpia tapahtumia oli valintamyymälöiden voimakas yleistyminen. Vaikutukset olivat dramaattiset: pienet perinteiset lihakaupat ovat lähes tyystin kadonneet. Mukaan tuli vielä hintakilpailu, joka ei ollut lainkaan erikoiskaupan mieleen. Ja kun lainsäädäntö remontoi kaupparakenteita ja keskusliikkeet kovensivat otettaan kaupoista ja kauppiaista, ei ihme, että Helsingin Lihakauppiasyhdistyksessä on yrittäjäjäseniä nykyään enää vähän verrattuna sotienjälkeisiin vuosiin.

Kirjasta on ilmestynyt juuri äänikirjaversio. Pääset kuuntelemaan sen tästä.

Hyviä kuunteluhetkiä!